Wandeling: Laguna de las Yequas

Een makkelijke wandeling met prachtige vergezichten en zelfs in de zomer kun je er nog met je voeten in de sneeuw staan, heel bijzonder.

AFSTAND  : 4 kilometer, ± 1,30 uur
NIVEAU    : makkelijk

Klik hier voor het fotoalbum.

augustus 2018
Toen ik er achter kwam dat de skiliften in de Sierra Nevada tot en met 2 september open zouden zijn, hadden we dit jaar een nieuwe missie. Namelijk: met de skilift omhoog en dan lopend terug tot de gondellift!
We zijn al zo vaak in de Sierra Nevada geweest en hebben zelfs al een keer de op een na hoogste top (de Veleta) beklommen. Maar met de skilift? Dat leek ons heel bijzonder.

Op onze 3e vakantiedag dus de wekker op tijd gezet – en oh, wat is het toch mooi om de zonsopkomst mee te maken.

Na een ontbijt met uitzicht gaan we op weg naar het skidorp Pradollano, ook wel Sol y nieve (zon en sneeuw) genoemd. Pradollano ligt op 2.100 meter hoogte.
Na 1 uur en drie kwartier komen we aan op de grote parkeerplaats aan de rand van het dorp. We hebben geluk: de zon schijnt en het is strakblauw, heerlijk!
We kopen een dagkaart en krijgen een handig kaartje van het skigebied. We stappen in de gondellift naar Borreguiles (2.683 meter) en van daaruit nemen we de Veleta stoeltjeslift (3.027 meter).

De uitzichten zijn mooi, hier en daar zien we zelfs nog plekken waar sneeuw ligt! De stoeltjeslift gaat over het mountainbike parcours heen en voert je steeds hoger. Eenmaal boven aangekomen stappen we uit en natuurlijk moeten er eerst sneeuwballen worden gegooid. Na het mooie uitzicht op Pradollano en de sterrenwacht bewonderd te hebben, beginnen we aan de afdaling richting de laguna.

Het pad daalt in het begin vrij steil en je glibbert af en toe over de kleine steentjes naar beneden: ik ben erg blij dat we onze Leki stokken bij ons hebben. Maar heee: wat heb je hier een prachtig uitzicht……..

En ook hier liggen weer plekken met sneeuw, dat blijft vreemd.

Eenmaal bij de laguna de las Yeguas aangekomen blijven we even staan genieten van de stilte en het uitzicht. Heerlijk!
Daarna dalen we verder af en speuren de omgeving af naar berggeiten die hier toch echt moeten rondlopen. Helaas hebben we ze niet gezien.
Pradollano zien we in de verte liggen, maar wij lopen niet door tot het dorp maar tot de gondellift Borreguiles. Maar eerst weer even een stroompje oversteken via stapstenen: dit keer geen natte voeten gelukkig.

Bij de gondellift aangekomen besluiten we om eerst weer met de stoeltjeslift omhoog te gaan: we willen ook graag van het uitzicht vanuit de stoeltjeslift genieten. En ach: het is toch hartstikke rustig dus we blijven bovenaan lekker zitten. Nadat we onderweg toch nog een paar schapen hebben gespot komt Borreguiles steeds dichterbij. We stappen op de gondellift en gaan terug naar het skidorp.
We slenteren nog even door het skidorp en besluiten om door te rijden de Sierra Nevada in, waar we bij een van de skihutjes op het terras met uitzicht op de Veleta gaan zitten.

Klik hier voor de route.

Check hier of en wanneer de liften open zijn: